Zabawę Ekologiczną przeprowadzamy w kwietniu, w tygodniu, w którym obchodzimy Światowy Dzień Ziemi. Organizując tę zabawę w szkole kierowałam się potrzebą uświadomienia uczniom jak wiele mogą zrobić dla Ziemi. Forma przedsięwzięcia ma istotne znaczenie, bo jak wiadomo dzieci siedmioletnie chętnie uczestniczą w działaniach, w których mogą wykazać się inicjatywą. Sądzę, że taka forma popularyzacji wiedzy i postawy ekologicznej jest z pewnością efektywniejsza od 45 minutowego wykładu na temat ochrony środowiska.
PROJEKT EDUKACYJNY „EKOLANDIA”
CEL OGÓLNY: świętowanie Dnia Ziemi FORMA REALIZACJI : zabawa integracyjna TERMIN REALIZACJI: 18 kwietnia 2007 r. godz. 11.45-12.35 MIEJSCE REALIZACJI : Szkoła Podstawowa nr 51 w Szczecinie – aula szkolna. UCZESTNICY: uczniowie klas I ORGANIZATORZY: Anna Dmochowska, Alicja Nowak, Joanna Taczalska POMOCE, ŚRODKI DYDAKTYCZNE: sprzęt sportowy, śmieci do segregowania, piosenka, odgłosy przyrody, przybory plastyczne, dekoracje itp. PRZEBIEG PROJEKTU: scenariusz w załączeniu
………………………………………………. ……………………………………………….. ………………………………………………... Podpisy organizatorów
SCENARIUSZ EKOLANDII I Przygotowanie do zabawy ekologicznej:
- Zaproszenie wychowawców i dzieci klas pierwszych na zabawę ekologiczną. ( Każdy wychowawca otrzymuje szczegółowe informacje dotyczące przygotowania klasy do zabawy) – załącznik nr 1
- Wyznaczenie miejsc siedzących dla uczniów, tak aby pozostało jeszcze dużo miejsca do zabawy. W przypadku dużej ilości dzieci (w mojej szkole jest aż 6 klas pierwszych) ma to z pewnością istotne znaczenie. Uczniowie siedzą więc w dwóch rzędach po przeciwnych stronach sali, tak aby wszystkie dzieci miały dobrą widoczność. Nad bezpieczeństwem klas czuwają wychowawcy. Uczniowie mają do dyspozycji słowa piosenki – przerywnika.
-Aulę ozdabiamy plakatami o treści ekologicznej, a na dodatkowych tablicach zawieszamy prace dzieci o tematyce ekologicznej.
-Na scenie jest tron dla odtwórcy roli Ziemi a wkoło niej rekwizyty ekologiczne.
- Przygotowujemy nagłośnienie, wybrane utwory muzyczne, piosenki oraz przybory potrzebne do konkretnych konkurencji. ( Makulaturę, butelki i baterie – warto już zacząć wcześniej gromadzić.
- POWITANIE UCZESTNIKÓW EKOLANDII PRZEZ PROWADZĄCĄ I ZAPROSZENIE DO WSPÓLNEJ ZABAWY
II Inscenizacja
Inscenizacja-„ Jak rozweselić Ziemię?” (załącznik nr 2) Lub wersja łatwiejsza dialog prowadzącej z Ziemią (załącznik nr 3)
- WSPÓLNE ŚPIEWANIE SKANDU EKOLOGICZNEGO ( w załączniku nr 1)
III Zabawa
- ZAPROSZENIE UCZNIÓW DO POSZCZEGÓLNYCH KONKURENCJI:
1. Wyścig z butelkami - uczniowie w czasie biegu podnoszą z wyznaczonego miejsca butelkę i wrzucają ją do pojemnika z napisem „PLASTIK” i wracają na miejsce.
2. Wyścig „kolorowanie planety” – uczniowie biegną do wyznaczonego miejsca, gdzie znajduje się kartka z konturami Ziemi, dzieci mają za zadanie pokolorować ją w jak najszybszym tempie.
3. Rzuty do celu – uczeń biegnie do wyznaczonej linii i próbuje trafić papierową kulą do celu.
4. Quiz – przedstawiciele z każdej klasy odpowiadają na przygotowane pytania. (załącznik nr 4)
5. Wyścig „zdrowa żywność”- uczeń na linii startu otrzymuje emblemat ilustrujący „zdrowy produkt” i biegnie z do wyznaczonego miejsca – przyklejając na koszulce wyznaczonej osoby.
6. Układanie z rozsypanek haseł ekologicznych – -DBAJMY O CZYSTOŚĆ ! - SEGREGUJMY ŚMIECI! -OSZCZĘDZAJMY WODĘ! -OSZCZĘDZAJMY PRĄD! -SZANUJMY ZIELEŃ! -SZANUJMY ZWIERZĘTA!
7. Wyścig „segregowanie śmieci” – uczniowie na linii startu otrzymują makulaturę, plastik i baterie, biegną z nimi do wyznaczonego miejsca i wrzucają do pojemnika z napisem – PLASTIK, MAKULATURA lub BATERIE.
IV Podsumowanie zabawy. Podziękowanie uczestnikom za zaangażowanie i wytrwałość, wychowawcom za współpracę i przygotowanie do zabawy.
-ZŁOŻENIE ŚLUBOWANIA ORAZ WRĘCZENIE CERTYFIKATÓW EKOLOGA ORAZ „PASZPORTÓW EKOLOGICZNYCH” DLA UCZNIÓW KAŻDEJ Z KLAS.
ZAPRASZAMY NA ZABAWĘ EKOLOGICZNĄ KLASY I - Załącznik nr 1
CZAS MIEJSCE REALIZACJI: 18 kwietnia 2007 r. godz. 11.45-12.35
PLAN LEKCJI: I a, Ic, Id, Ie - bez zmian ; I b – przychodzi o godzinę wcześniej i kończy o godzinę wcześniej I f – przychodzi o godzinę później i kończy o godzinę później MIEJSCE REALIZACJI: aula szkolna
ZADANIA DLA KLAS: - zapraszamy w zielonych „strojach” - nauka piosenki / na melodię refrenu „Jedzie pociąg z daleka” Rynkowskiego/ By o Ziemię naszą dbać : nie płosz zwierząt, szanuj las, zbieraj śmieci tu i tam, bo nie jesteś przecież sam!
- wytypowanie dzieci do konkurencji: 1. wyścig Ekologów – 3 dzieci 2. zadanie plastyczne – 4 dzieci 3. rzuty do celu – 3 dzieci 4. quiz – 1 dziecko 5. wyścig Ekologów – 3 dzieci 6. układanie rozsypanki – 2 dzieci 7. wyścig Ekologów – 3 dzieci
ŻYCZYMY MIŁEJ ZABAWY!
Organizatorki: A. Dmochowska, A. Nowak, J. Taczalska
Inscenizacja-„ Jak rozweselić Ziemię?” (załącznik nr 2) Scenografia i dekoracja- styropianowe drzewa, na scenie porozrzucane są puszki, kartony, butelki, gazety; obok stoją pudła kartonowe z napisami – SZKŁO, PAPIER, ALUMINIUM, PLASTIK. Występujący- Ziemia, 4 dzieci, reporter – lub osoba prowadząca; Rekwizyty- aparat fotograficzny oraz szara peleryna, w którą ubrana jest Ziemia, a na pelerynie przyczepione są różne odpady /pod peleryną dziecko ubrane jest na niebiesko i zielono/. Ziemia: - Och, jak mi smutno i ciężko. Czemu ludzie tak mnie traktują? Mimo tego, że jestem taka wielka, nie dam sobie rady z tyloma odpadami. Pomóżcie mi proszę, bo zginę! ( Ziemia upada, na scenę wchodzą dzieci ). Dziecko I : Hej koleżanki i koledzy, chyba pomożemy Ziemi? Dziecko II : Tak, tak. Nasza Ziemia nie może zginąć! Dziecko III : Bo wówczas zginą lasy, zwierzęta i my ...( chwila ciszy ). Dziecko IV : To bierzmy się do pracy! ( w tle słychać wesołą muzykę, dzieci chodzą po scenie, podnoszą odpady) Dziecko I : Stare porwane zeszyty i książki wrzucę do tego pojemnika . Będzie z nich papier toaletowy lub gazeta. Dziecko II : Szkło wrzucę do tego pojemnika. W hucie powstaną z nich nowe butelki. Dziecko III : Puszkę aluminiową wrzucę do tego pojemnika. Dziecko IV : Ten pojemnik jest na plastik. Pani mówiła, że plastik bardzo długo rozkłada się w glebie. Lepiej niech ktoś zrobi z niego meble ogrodowe lub zabawki dla małych dzieci. /Dzieci posprzątały wszystkie śmieci , stają blisko Ziemi/. Dziecko III : Śmieci mniej, Ziemi lżej! ( na te słowa Ziemia wstaje, zrzuca szarą pelerynę, uśmiecha się) Dziecko IV: Hura ! Jaka piękna jest nasza Ziemia ! Dziecko I : Wspaniała i czysta, wolna od odpadów oraz zanieczyszczeń! Dziecko II : Zróbmy sobie zdjęcie z Ziemią. Panie reporterze, ( chłopiec z aparatem w ręku przechodzi obok) czy mógłby pan zrobić nam zdjęcie? Reporter : Ależ oczywiście.( dzieci i Ziemia pozują do zdjęć) Ziemia: Już uśmiechniętą minę mam, bo dzieci sprzątnęły te śmieci. A teraz Was-dzieci zapraszam do sprzątania okolic dalekich i bliskich. Niech wszędzie będzie bardzo pięknie! ( schodząc ze sceny trzymają się za ręce i śpiewają )
DIALOG ZIEMI Z PROWADZĄCĄ: (załącznik nr 3)
ZIEMIA: Witajcie dzieci, to ja Ziemia. PROWADZĄCA: Witaj Ziemio! Dlaczego jesteś taka smutna? ZIEMIA: Jestem bardzo zanieczyszczona! PROWADZĄCA: To prawda. Ludzie wyrzucają mnóstwo papieru, plastiku, szkła i innych odpadów. Powinni je segregować, tzn. wrzucać do odpowiednich pojemników: papier do pojemnika na papier, plastik do pojemnika na plastik, szkło do pojemnika na szkło, a baterie do puszek na baterie. Tak podzielone śmieci można jeszcze raz wykorzystać. Ziemio, przybyłaś na EKOLANDIĘ, więc usiądź wygodnie i popatrz, co potrafią te dzieci! A Was drogie dzieci zapraszam do wspólnej zabawy! po zakończeniu konkurencji… PROWADZĄCA: Ziemio! Czy wyrażasz zgodę na to, aby te dzieci zostały EKOLUDKAMI? ZIEMIA: Tak, oczywiście. PROWADZĄCA: A więc drogie dzieci powstańcie, unieście lewą rączkę do góry i powtarzajcie po mnie… ślubowanie… My mali ekolodzy zobowiązujemy się : • szanować zieleń, • nie śmiecić, • nie krzywdzić zwierząt, • dbać o nasze środowisko, • zwracać uwagę tym, którzy bezmyślnie niszczą przyrodę. na zakończenie… ZIEMIA: Niech słońce nam świeci, niech bawią się dzieci, niech rośliny nie chorują, niech wszystkiego śmieci nie psują. Kochajcie przyrodę, bo ona daje wam wszystko, lecz jest bezradna, kiedy robicie z niej śmietnisko.
Quiz 1- załącznik nr 1
1. KTÓREGO PTAKA NAZYWAMY „LEKARZEM” DRZEW?
2. JAK NALEŻY ZACHOWYWAĆ SIĘ W LESIE?
3. CZY W LESIE MOŻNA PALIĆ OGNISKA?
4.CO JEST POTRZEBNE ROŚLINOM DO ŻYCIA?
5. JAK MOŻNA OSZCZĘDZAĆ WODĘ?
6. O CO MOŻE PROSIĆ NAS DRZEWO?
Quiz 2 /REZERWOWY/ - załącznik nr 4
1. JAKI KSZTAŁT MA PLANETA, NA KTÓREJ ŻYJEMY?.
2. CO TO ZA ZWIERZĘ: W AKSAMITNYM FUTRZE PODZIEMIAMI CHODZI, A TAM GDZIE SZKODNIKI ŁOWI ZIEMIA LEPIEJ RODZI?
3. CO TO ZA ZWIERZĘ: W OGRODACH I LASACH ŻYJE. POLUJE NA OWADY, MYSZY I ŻMIJE. NIE ZMYKA PRZED PSAMI, LECZ BRONI SIĘ KOLCAMI.
4. JAKIE ZWIERZĄTKO WYROŚNIE Z KIJANKI?
5. JAK NAZYWA SIĘ PLANETA, NA KTÓREJ ŻYJEMY?.
6. WYMIEŃ PORY ROKU.
Opracowała Anna Dmochowska Szkoła Podstawowa nr 51 w Szczecinie
|